14 Julai 2009

Lihatlah Apa Yang Ada Pada Diri

Bahgianya hidup kalau semua orang menghargai kita, juga bahgianya lah kalau semua apa yang kita mahukan dapat kita perolehi. Itulah yang selalu melintas di akal fikiran kita.

Selalunya kita tertipu dengan apa yang kita pandang kerana kita memandang bukan dengan mata hati, orang yang memandang dengan mata hati tak kan tertipu, sebagai contoh bila kita melihat seseorang yang kita kenali atau pun tidak, kelihatan dimata kepala kita orang tersebut bahgia dengan kehidupan yang dilaluinya dan kita selalunya akan menyatakan dalam hati kita alangkah bahgianya dan beruntungnya bila aku juga dapat seperti dia, itulah kita.

Tetapi kita mungkin tidak menyedari bahwa mungkin juga dimasa yang sama orang yang kita lihat tersebut menyatakan perkara yang sama bila melihat kita. Sebab itu bersyukurlah dengan apa yang telah kita ada, kerana bukan semua yang kita ada, ada juga pada orang lain.

Bila kita pandai menghargai kurniaan pasti kita akan mendapat penghargaan dari Tuhan. Walaubagaimanapun berbuatlah bukan untuk dihargai supaya tak kecewa nanti.

Wallahua'lam.

Tiada ulasan: